Înlocuirea bateriei descărcate, o posibilă soluție pentru flotele de mașini electrice

Chiar și o sesiune de încărcare rapidă de 20 de minute este considerată prea lentă de mulți șoferi britanici. Soluția ar putea fi schimbarea bateriei. Nu mai puțin de 73% dintre conducătorii auto din Marea Britanie sunt în favoarea acesteia, tocmai datorită rapidității pe care o oferă, arată un studiu realizat de Venson Automotive.

Principiul este foarte simplu: când bateria este (aproape) goală, este scoasă și înlocuită cu una încărcată. Este ceea ce se face deja cu bateriile bicicletelor electrice – dar, desigur, acestea sunt mult mai ușoare decât cele ale vehiculelor electrice, care cântăresc de obicei câteva sute de kilograme.

Și totuși, schimbarea bateriei este deja o practică destul de comună în cazul motostivuitoarelor. Acum, conceptul câștigă popularitate și pentru alte tipuri de vehicule.

Viteza este avantajul evident, dar există și altele. Schimbarea bateriilor poate fi o opțiune bună pentru oricine locuiește într-o zonă în care este dificil să accesezi o stație de încărcare. Și există și un avantaj al costului total de proprietate (TCO): experții susțin că, într-un model de afaceri în care șoferii schimbă continuu bateriile, aceștia nu ar deține acele baterii, ceea ce ar duce la scăderea prețului unui vehicul electric.

Schimbarea bateriilor, un model utilizat deja în China

„Deși Regatul Unit este relativ la început în ceea ce privește mașinile electrice, tehnologia de schimbare a bateriilor, utilizată corect, are potențialul de a crește disponibilitatea flotei, de a reduce timpii de încărcare și de a minimiza dependența de infrastructura de încărcare”, explică Simon Staton, director de management clienți la Venson Automotive Solutions.

Chinezii promovează schimbarea bateriilor de câțiva ani, demonstrând eficiența tehnologiei încă de la Jocurile Olimpice de la Beijing din 2008. De atunci, China a construit una dintre cele mai dezvoltate rețele de stații de schimbare a bateriilor din lume.

Schimbarea bateriilor este de obicei utilizată la vehiculele mai mari. Aproape 50% din camioanele electrice grele vândute în China au fost dotate cu tehnologie adecvată de înlocuire a bateriilor. Nu toate modelele de vehicule sunt compatibile cu stațiile, așa că, deocamdată, doar anumite vehicule pot beneficia de această funcționalitate.

În total, China are în prezent aproximativ 3.570 de stații pentru schimbarea bateriilor, aproximativ 3.300 de unități fiind instalate numai de Nio.

Și alte țări încep să exploreze inițiative similare. Germania, Israel și India iau în considerare schimbarea bateriilor ca parte a strategiei lor de dezvoltare a infrastructurii pentru vehicule electrice, în timp ce, în Norvegia, Nio a adus deja pe piață tehnologia sa de schimbare a bateriilor.

Dar în pofida avantajelor sale, înlocuirea bateriilor se confruntă cu mai multe provocări care trebuie rezolvate înainte de a putea fi adoptată pe scară largă, spun analiștii de la Jato. Unul dintre principalele obstacole este standardizarea. Având în vedere că diferiți producători auto utilizează diferite tehnologii și dimensiuni, crearea unui sistem universal de înlocuire a acestora rămâne dificilă.