Trăim o perioadă în care lumea automobilului se schimbă fundamental, la mai bine de 100 de ani de la inventarea acestuia. Motoarele cu ardere internă, considerate esențiale chiar și cu zece ani în urmă, lasă acum, treptat, dar rapid, locul celor electrice. Este o schimbare ale cărei progrese le simțim practic în fiecare zi, tehnologia în acest domeniu avansează cum puțini și-ar fi imaginat acum câțiva ani, astfel încât am ajuns în punctul în care unii dintre marii constructori de automobile susțin că vor trece integral la propulsia electrică în numai câțiva ani.
În aceste condiții, în care avem zeci de modele exclusiv electrice lansate în fiecare an, a apărut necesitatea nu doar de a scoate în evidență cele mai importante modele prezente pe piața din România, ci mai ales explicarea noii tehnologii și educarea clienților în domeniul mobilității electrice.
Sunt premisele de la care s-a născut ideea Best Electric Car in Romania, o competiție care își propune să ierarhizeze în fața publicului cele mai competitive modele electrice, ținând cont de toți factorii pe care îi presupune propulsia electrică, de la performanțe la accesibilitate, trecând prin prisma utilității și a responsabilității pe care o avem fiecare dintre noi pentru o lume mai curată. Organizată de grupul Auto Expert Media, împreună cu un juriu de specialiști, competiția Best Electric Car in Romania, ajunsă în 2023 la cea de-a treia ediție, a ales cea mai bună mașină electrică a anului în curs. Astfel că, practic, evoluția rapidă a segmentului de mașini electrice, a fost recunoscută și premiată de presa auto din România prin oferirea titlului “Best Electric Car”.
Electrificarea nu reprezintă însă doar apanajul automobilelor, ci și al vehiculelor de transport marfă. Și chiar mai mult, în Planul Uniunii Europene privind obiectivele climatice pentru 2030, care se concentrează pe introducerea vehiculelor cu emisii zero în mediul urban, cele de transport marfă reprezintă o prioritate. ”În ceea ce privește conexiunile „de pe primul și ultimul kilometru”, atât pentru pasageri, cât și pentru mărfuri, rețeaua transeuropeană de transport se bazează pe mobilitatea urbană”, preciza Noul cadru al UE pentru mobilitatea urbană încă din 2021.
Acest lucru se simte pregnant în demersurile celor mai importanți producători de vehicule comerciale, care pun accent pe tranziția către o mobilitate exclusiv electrică. Un răspuns concret la faptul că tot mai multe companii de transport marfă, fie că sunt companii de distribuţie sau curierat, încep să experimenteze cu noi vehicule și tehnologii, cu scopul de a mări productivitatea și de a reduce costurile, dar și de a reduce amprenta de carbon și impactul asupra mediului. Astfel că vehiculele electrice, în special cele destinate distribuţiei urbane, de până la 3,5 tone, câștigă teren venind cu propria viziune despre transportul ecologic. Vorbim despre modele avansate, care folosesc cele mai noi tehnologii, pentru optimizarea consumului de energie, dar și pentru o conectivitate mai bună cu șoferul și cu aplicaţiile IoT (Internet of Things).
Acesta este contextul în care s-a născut ideea de a duplica rețeta de succes Best Electric Car în segmentul vehiculelor comerciale și de a da startul unui proiect dedicat, Best Electric Van. Modelele invitate să participe sunt cele disponibile la vânzare pe piața românească.
Juriul, constituit din manageri de parc auto ai firmelor de distribuție și jurnaliști de specialitate, de la canalele de profil, le vor testa în condiții reale de folosință: vor încărca și descărca marfă, vor parcurge numărul mediu de km parcursi în mod obișnuit de companiile de transport, samd. Pentru ca, la final, să puncteze aspectele relevante, pe baza cărora se va acorda premiul Best Electric Van: consum de energie, spațiu de încărcare, manevrabilitate, autonomie, confort, ținută de drum, autonomie, moduri de încărcare, preț și nu în ultimul rând relevanța pe piața românească.